maanantai 30. maaliskuuta 2015

Kenkäviestintää / Shoe messages

Luin italialaisen Paola Jacobbin kirjan Haluan nuo kengät! ja sain uusia näkökulmia popoihin. Ihmiselämän aikana kipiteltävät noin 3000 kilometriä kuluvat pääosin eri kengissä. Historiallisesti ensimmäinen jalkine lähes kaikissa kulttuureissa on ollut sandaali. Valikoima on laventunut ja kengät lähettävät nykyään monenlaista viestiä käyttäjästään. Pompadour-korko esimerkiksi kehittyi lyhyehkön Aurinkokuninkaan iloksi, mutta nykyään korkeat korot on pääosin varattu naisille. Myös saappaat ja saapikkaat olivat alun perin miehisiä jalkineita. Naisille on sen sijaan sallittua tehdä sivuhyppyjä miehisiin kenkiin.
I read the Finnish translation of Italian Paola Jocobbis's I want those shoes! in which the writer takes somewhat Italian view to the different aspects of the shoe. I learned for example that people walk approximately 3000 kilometers in their lifetime and nowadays beside practical item shoes are loaded with meaning. Jacobbi states that shoes tell even of in which political party a person stands. At least that was the case in the 70s Italy. And she reminds reader how it all started with a sandal, which is the first shoe of all cultures. I have to disagree with her slipper view, as I own none. I like to slip into woollen socks when indoors. These shoe inspired woolen socks were a Christmas gift few years ago.

Esimerkki järkevistä kengistä, joilla pystyy kävelemään tuntikausia ja jotka ovat myös kiinnostavan näköiset. Nämä ovat kuluneet neljän vuoden ahkerassa käytössä.
These Swedish Hasbeens are a prime example of sensible shoes, that one can walk in for hours and still they look cool. These are quite worn down after 4 years of use though.